RANGE AEX 12 JANUARI
Dagrange: 419,91 - 408,49
Afgelopen week daalde de AEX met 7 punten, bijna 2 % dus, redelijk stevig. Intraweeks ging het zelfs om een min van 4 %. Dit beeld van grotere volatiliteit is ontstaan vanaf oktober. Waarom zijn de markten op hol geslagen? Sommige marktpartijen geven aan dat 'de muur van geld' van de Fed is opgedroogd en dat daardoor aanbod niet meer zo makkelijk 'opgevangen' wordt. Ik geloof daar niet in. Wie de markten al langer volgt, weet dat periodes van grote volatiliteit altijd weer terugkomen, net als periodes met een lage beweeglijkheid. In mijn ogen is de hogere volatiliteit geen goed nieuws, al hoeft het niet direct in het jaar 2015 tot een lagere beurs te leiden. De grotere volatiliteit kan langer bestaan vóórdat de indices ook daadwerkelijk in een dalende trend terecht komen. Maar meestal is een hogere volatiliteit wel een voorloper van een zwakkere beurs.
VOORUITZICHT VOOR DE KOMENDE WEEK
Afgelopen week had ik nog geen aanleiding om van een veranderde korte termijn trend uit te gaan, maar zoals u in de grafiek ziet, vanaf maandag moet ik uitgaan van een korte termijn downtrend. Daar doet de stijging vanaf dat punt (nog) niets aan af. Voor komende week is het beeld voor de AEX dus op voorhand zwak.
Verandert dit het lange termijn beeld?
Voor mij niet, ik blijf nog steeds positief over hogere koersdoelen voor de AEX. Die heb ik kunnen berekenen en ik ga ervan uit dat ze er ook komen.
Door de grote zwiepers heen en weer ontstaat er overigens in de grafiek van de AEX iets meer harmonie. Golfbewegingen, hoe grillig ook, worden uiteindelijk altijd op een bepaalde manier harmonisch. In feite hebben we nu sinds de top van december het beeld van een consolidatie. Dat beeld is ook nog correct als we verder terugkijken, naar de top van juli 2014. De niveaus van afgelopen week waren ook die van juni en juli 2014. Typerend voor deze onzekere beurs is ook dat de koersvorming steeds dichter zit op het MA-200.
DE AANSLAGEN IN PARIJS
Net als iedereen vermoed ik, was ik afgelopen week bezig met de aanslagen in Frankrijk. Voor de beurs heeft de tragedie geen rol gespeeld, dat was duidelijk.
Maar wat ik vaststel, is dat deze terroristische aanslagen dieper lijken in te grijpen dan de aanslagen in London en Madrid. De grote protestmars in Parijs gisteren symboliseert eigenlijk vooral in wat voor relatief vredelievende tijden we leven.
Dat lijkt paradoxaal, maar is het niet. We hebben weinig ellende te verduren gehad in West-Europa in de laatste decennia, en de wreedheden van afgelopen weken waren meteen genoeg om miljoenen mensen de straat op te laten gaan.
Ik vind dat mooi en solidair, maar zoals gezegd, een dergelijk massaal protest is vooral ook een teken ervan dat het relatief goed is gegaan bij ons.
RELATIEF
Ik lees bijvoorbeeld op het moment 'Sprong in het duister' van de Nederlandse historicus Patrick Dassen. Hij beschrijft op een uitputtende en voor mij nieuwe manier het ontstaan en verloop van de Eerste Wereldoorlog vanuit Duits perspectief.
Dit drama speelde zich slechts honderd jaar geleden af. Honderd jaar zijn niet veel, op de geschiedenis van de mensen. Maar los van de miljoenen doden op de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog, las ik nu voor het eerst wat Duitse soldaten zich permitteerden tegenover bijvoorbeeld Belgische burgers en Belgische steden.
De Duitsers brandden bijvoorbeeld de schitterende bibliotheek van de universiteitsstad Leuven af, waarbij eeuwenoude boeken verloren gingen die onvervangbaar waren. Uiteraard diende dit geen enkel militair doel.
Belgische vrouwen werden verkracht, mannen vermoord, huizen platgebrand, burgers werden afgevoerd naar werkkampen in Duitsland. Burgers werden ook verplicht om loopgraven te graven. Ook in die tijd waren er al militaire conventies, en de Duitsers hadden daar lak aan.
Behalve deze misdaden, op grote schaal, tegen burgers, steden en dorpen in België, was het ook één grote rooftocht. Een vrouw uit Lille vermeldt in haar dagboek dat er op een gegeven moment in Lille geen aardappelen meer te krijgen zijn, geen groente, vlees, eieren of melk, eigenlijk niets. De winkels zijn leeg. Alles ingepikt door de Duitsers. En geregeld komen de soldaten 'huiszoekingen' doen om te zien of mensen nog iets van waarde achterhouden wat de soldaten zouden kunnen roven.
Het Duitse opperbevel had de troepen het 'recht' meegegeven, met de precieze hoeveelheid kilo's erbij vermeld in de instructie, om voedingsmiddelen en waardegoederen uit veroverde gebieden naar huis te mogen sturen.
Dat kwam dus neer op een vrijbrief om een bezet land leeg te roven.
Het Duitse opperbevel wilde niet alleen een gebied veroveren, het wilde een totale vernedering, uitbuiting en vernietiging van het veroverde gebied en de mensen die daarin woonden. Dit was een duidelijk geformuleerd doel.
Als je dit leest, en je combineert het met alles wat we weten van de Tweede Wereldoorlog, ben je er vooral van doordrongen hoever in ieder geval Europa in de interne verhoudingen erop vooruit is gegaan sinds die tijd.
VOORUITGANG
'Vooruitgang' is voor mij persoonlijk het allerbelangrijkste voor ons als beschaving. Bij vooruitgang horen wetenschappelijke ontdekkingen, creativiteit, menslievendheid, en een gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor de echte grote problemen die de mensen hebben: armoede, achterstelling, uitbuiting, de opwarming van de aarde en het mogelijk onleefbaar worden van de aarde, en het misbruik van de grondstoffen die we op aarde met zijn allen zullen moeten delen.
Alle mensen hebben de plicht om armoede, uitbuiting en achterstelling te bestrijden. En we hebben de plicht om te streven naar een duurzame economie. Tenminste, als we voor de mensen na ons een leefbare aarde achter willen laten.
Wordt deze mening door iedereen gedeeld? Helemaal niet, en nu komen we bij 'Parijs'.
De vooruitgang die we op de wereld zien, heeft die ooit te maken gehad met de Heilige Boeken van de mensen?
Uit de wereld van de Islam komt al heel erg lang op wetenschappelijk, medisch, of technisch gebied weinig tot niets. Uit de joods-christelijke wereld wel. Hoe kan dat? Waarom, als er een grote ramp op de wereld is, zamelen de mensen in Nederland geld in, en doen de rijke oliestaten in Arabië niets? Spoort het christendom meer aan tot menslievendheid en solidariteit dan de Islam? Ik geloof daar niets van. Het moet dus zitten in een bepaalde interpretatie van de Heilige Boeken, en in de morele staat van de verscheidene samenlevingen.
Het is bekend dat beroemde wetenschappers als Kepler en Newton religieus waren. Het heeft hun fundamentele ontdekkingen niet in de weg gezeten. Je kunt dus in God geloven, en toch nieuwe natuurwetten ontdekken.
Er is iets in de joods-christelijke wereld wat kennelijk het vrije denken niet in de weg zit, terwijl de wereld van de Islam wetenschap en vrijheid van denken niet aanmoedigt.
Dat is in het verleden anders geweest. Er zijn tijden geweest dat de beschaving in de Islamitische wereld verder was dan in de christelijke wereld.
De hoop die er dus is, is dat de moslimwereld emancipeert. Dat begint bij individuele moslims. Dit soort aanslagen kunnen paradoxaal genoeg juist bijdragen aan een betere dialoog en het kan de mensen bij elkaar brengen. Het moslimterrorisme zal door geheime diensten niet aan banden gelegd kunnen worden; het is de moslimwereld zélf die nu aan zet is. En wij moeten zorgen dat de vrijheden in onze samenleving niet teloor gaan, zodat de moslims die in onze contreien leven, deze vrijheid ook mogen blijven ervaren. Het gaat om een emancipatieproces.
En, ordinair gezegd: er moet genoeg werk zijn voor iedereen. De groeiende jeugdwerkeloosheid is natuurlijk een voedingsbodem voor allerlei soorten ellende. Dat is helaas van alle tijden.
Frits Bolkestein heeft wel eens vermeld dat hij meende dat het geweld en de terreur uit de moslimwereld juist de laatste stuiptrekking is vóórdat het Islamitische geloof zal emanciperen. Dat is een aantrekkelijke gedachte. We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat de christenfascist Breivik meer slachtoffers heeft gemaakt dan deze moslimfascisten afgelopen week in Parijs.
Want Breivik beschouwt zichzelf als een conservatief christen en heeft zijn massamoord gepleegd uit protest tegen de multiculturele samenleving.
We zijn daarna natuurlijk niet allemaal de straat op gegaan.
We beschouwden de massamoord van Breivik niet als een aanval op onze manier van leven, hoe gruwelijk zijn daad ook was. De moord op grappenmakers voelen wij wél als een aanval op onze manier van leven, omdat het zo duidelijk een aanslag op het vrije denken en het vrije woord is, en omdat het Islamofascisme er achter zit, dat het gemunt heeft op het uitroeien van het westen, van het westerse vrije denken, en dat tot doel heeft een wereldheerschappij gedicteerd door een bepaalde nogal onaantrekkelijke interpretatie van de Koran, het salafisme.
Zo bezien hebben wij dus gelijk om de straat op te gaan. Maar zoals ik een commentator treffend hoorde zeggen: wij kunnen ons hiertegen niet verdedigen, wij zelf zijn de verdediging. Door onze manier van in vrijheid denken en leven voort te zetten. Wetenschap, kunst en filosofie beginnen bij vrijdenkerij. Wie nergens om kan lachen, relativeert zichzelf niet. En wie geen zelfspot heeft, is een kruitvat.
Veel succes met uw handel, weest u voorzichtig op de markt, maar bovenal,
Happy trading,
Ruud
Doe geheel automatisch mee mee via de TradersWinkel!
RVM DAILY (Traderswinkel): - 1,58 %
RVM Daily, de laagste beheerkosten van Nederland.
RVM JAARRANGE (Traderswinkel): - 36,11 %
Tevens bent u welkom als abonnee op de dagelijkse beursinformatiedienst AEX Systematisch. Behalve de dagelijkse voorbeursanalyses en berekeningen krijgt u bij de adviesdienst drie handelssystemen, waarmee u € 50.000,00 in totaal kunt beheren: AEX Systematisch Kort, AEX Systematisch Lang en AEX Systematisch Week.
AEX SYSTEMATISCH KORT 2014: +4,61 %
AEX SYSTEMATISCH KORT 2015: + 0,37 %
AEX SYSTEMATISCH LANG 2014 - 2015: + 3,96 %
AEX SYSTEMATISCH WEEK 2014: + 7,12 %
Ruud van Megen is directeur bij Van Megen Capital
zie ook [url=http://www.beursplaza.com]http://www.beursplaza.com[/url]
[url=http://www.vanmegencapital.eu]http://www.vanmegencapital.eu[/url]